Nuffnang Ads

Thursday, August 25, 2016

Anakku Beralih Bulan

Istilah beralih bulan ni memang wujud ke?

Iye wey! Anak I, tiba-tiba menunjukkan simptom yang tak pernah dia alami selama ni. Najisnya berlendir dan lembik. Buang air sehari sampai 5 ke 6 kali. Tukar diapers tak payah cakaplah, dia kentut sikit je keluar jugak cake lembik dia. Nak taknak takkan kita nak biarkan punggungnya berlemuih dengan kekotoran najis kan mesti kita nak bersihkan. Menyusut jugak diapers untuk bulan ni. Paling best, makin banyak cirit-birit makin banyak minum susu. Tanda-tanda dehydrated dan sakit perut takde pulak. Cuma cara Juah meneran tu memang menakutkan padahal lembik aje benda yang keluar.

Selepas 3 hari keadaan macam ni berlangsung, I dan Sayang dan Mama dan Ayah sekali bawak Juah ke KPJ Seremban untuk refer pada Doktor Syed yang sangat baik hati dan lemah lembut itu. Memang I ni jenis cepat panik. Apa sikit I akan panik dan ambil serious sesuatu benda tu. Kata doktor, Juah bagus sangat. Cirit birit tapi tak dehydrated dan tak demam. In shaa Allah takde apa-apa. Doktor ada bekalkan Smecta untuk diberikan kepada Juah samada dibancuh dengan air atau diberi dengan susu. Dan doktor juga ada bagi cadangan bertukar susu Isomil, sian baby Ibu macam tak berapa suka.

Masa bertukar ke susu Isomil nampaknya Juah macam tak redha je. Najisnya bertukar warna hijau dan kemudian baru kuning. I nekad untuk guna semula Anmum Infacare. Alhamdulillah, sekarang dah ok. Bila dengar pendapat orang-orang tua, baru I paham maksud bayi beralih bulan @ growth spurt. Memang ada rupanya kes macam Juah. Maaafkan Ibu ye sayang, sebab Ibu ni sangat termengelabah. Tak salah pun kita mengelabah sebab risau macam-macam penyakit sekarang.

Untuk ibu-ibu di luar sana, kalau bayi anda mengeluarkan najis yang lembik dan berlendir sebanyak lebih dari 2 ke 3 kali dalam sehari, kemungkinan bayi anda sedang beralih bulan. Kalau kritikal macam baby demam dan meragam menangis perlu bawak ke doktor secepat mungkin ye. Pengajaran yang I dapat daripada Doktor Syed pada hari itu, kemungkinan untuk bayi cirit-birit adalah kerana :
  • Kemungkinan air yang digunakan untuk membuat susu tu tak masak sepenuhnya 
  • Kemungkinan air yang tidak bersih masuk ke mulut sewaktu sedang mandi
  • Kemungkinan ibubapa atau orang lain dalam keadaan tidak bersih dan terus mengangkat baby
  • Kemungkinan botol-botol tidak dibersihkan dengan baik dan sempurna
  • Kemungkinan susu yang telah basi
Marilah kita sama-sama menjaga kebersihan agar tidak terjadi apa-apa kepada anak kita yang masih kecik. Diorang tak reti nak menyuarakan apa kesakitan mereka. Sebab tu I risau sangat sangat sangat. I ni dahlah jenis lembik, tak dinafikan, I jenis tak boleh tengok orang sakit rasa macam sakit tu I sendiri terasa. Ni pulak anak sendiri kan... Takpe, prevention tu lebih baik. Harapnya Juah ok lepas ni... Beralih bulan pun jangan sampai menakutkan ibu dahlah ye sayang..

p.s. tak sabar nak cerita pulak pasal pengalaman induced lactation. Next entry ye :)

No comments:

Post a Comment