Nuffnang Ads

Wednesday, June 29, 2016

Timeline Facebook Di Pagi Raya

Macam yang kita biasa tengok, setiap pagi raya confirm la timeline penuh dengan update dari kawan-kawan. Berbaju raya, bersalaman, melantak dan gambar lompat hahahaha ni macam I je! Traffic memang busy la dekat timeline Facebook. pantang refresh mesti u all akan nampak benda baru je. Antara yang akan berleluasa di pagi raya nanti ialah :

BAJU RAYA CANTIK-CANTIK

Berwarna warni chu ols! Semua duk posing senget lah, tegak lah, bebuat tak pandang kamera lah. Nak tunjuk baju, jubah, tudung, songkok, kopiah, samping dan kasut raya yang cuns meletops. Ada jugak yang posing sedondon sekeluarga, ada yang color block terus, ada yang colorful. Your family, your choice. Kita nantikan sesama ye muehehehehe. Pehtu nanti kita akan dapat baca komen, "wow, baju u brand ehem ehem lah sama ngan kazen I nye baju" wiwiwiwiwiwi!~

GAMBAR KELUARGA

Selain dari bebaju cantik berwarna-warni, kita akan tengok sesetengah keluarga mengupah photographer di pagi raya semata nak dapat gambar paling hebat dan cantik tau. Sesetengah pulak mengambil langkah mudah, bawak anak beranak terus ke kedai gambar cina untuk feeling gambar dalam studio. Tujuannya satu, nanti boleh print out dan gantung di dinding ikut tahun dan penambahan ahli keluarga. 

STATUS MINTAK AMPUN MAAF HALAL MAKAN MINUM

Ye panjang sekali status yang akan berleluasa di timeline ye. Semuanya untuk minta maaf, salam lebaran dan juga halal segalanya. Yang mak ayah ade dalam friends list Facebook tu I dapat maafkan u all zahir batin :D yang mak ayah memang bukan kaki social network camne depa baca hihihihi. Sorry, cuma fikir logic mungkin dia nak menyatakan kekesalannya atas setahun punya dosa. Layannnnnnn~

GAMBAR BERSALAMAN SELURUH KELUARGA

Ayah salam Atuk dan Neneknya. Mak salam Ayah dan Atuk Nenek. Abang Long dan Kak Long Salam Ayah Mak Atuk Nenek. Anak-anak Abang Long dan Kak Long salam Mak Ayahnya dan Atuk Nenek dan Moyang dan so on... Teruskan sehingga ke adik Ayah yang ke-12 bersama anak seramai 8 orang. I perhati je, kadang tu sampai 65 gambar di upload dan tag seluruh family. Hihihi. Jangan masa salam tu je insaf tau. Pastu Mak kau suruh basuh pinggan kau derhaka balik. Muahahaha.

LAPORAN KESESAKAN LALU LINTAS

Ini pun biasa berlaku. Banyak laporan kesesakan akan disiar langsung. Bagi I, ianya memudahkan lah. Kalau ada kemalangan ke, jambatan runtuh ke pokok tumbang ke at least kita leh retour la perjalanan tu kan. Terima kasih atas keprihatinan pengguna jalan raya yang memudahkan kita semua. Ini barulah social network. 

SEMBAHYANG RAYA

Alhamdulillah... Ada yang berkesempatan mengerjakan Solat Sunat Aidilfitri @ Sembahyang Raya. Tapi dibawa juga peel masa bulan Romadhon post gambor yang : done iftar, done tarawikh, done sahur, done dhuha semuanya done tu. Kali ni, done semayang raya bersama keluarga tercinta, marilah kita makan meraikan Aidilfitri :) Kite tak kate pun kalau awak tak sembahyang raya tu sebab awak bangun lambat jam 10 pagi muahahahahahaha!

JEJAK KASIH

Time raya ni lah jumpa balik kawan lama, ex-boipren, ex-gepren, ex-crush, geng ponteng sekolah. macam-macam kategori jejak kasih akan kita baca di timeline. Itu tandanya Allah sayangkan umatnya, dan dipanjangkan umur untuk berjumpa dan saling memaafi sesama sendiri. Maklumlah, waktu raya baru nampak muka kita dekat surau dalam kampung. Sambil bertanya khabar, sambil tu ada yang siap upload dan tag kawan-kawan lama yang lain. Kalau yang jumpa bekas pakwe makwe tu janganlah kau lurus sangat caption terjumpa ex aku, comot dah dia sekarang wakakakaka.

ASAL USUL

Kalau kita nak buat siasatan, awek hot dengan pakwe macho tu asal usul nye dari mana, waktu ni lah! Jangan lupa add as friend dulu. Time ni lah dia balik kampung dan dekat location akan mention : Seremban ke Jerantut ke Kota Tinggi ke. Kalau dedekat boleh lah bebuat nak datang raya cewahhhh!

BEKERJA DI HARI RAYA

Ini lah status atau gambar paling mendatangkan kesan dalam hati I. Samada diri sendiri atau pasangan yang kena bekerja di hari raya pertama dan kedua. Demi tuntutan tugas, perlu jugak bekerja di hari cuti tapi promise dulu! Jangan post gambor sambil buat caption sesedih hahahaha I ni cepat touching :D Bukan apa, sebab laki sendiri pun kena bekerja di hari raya kali ni huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!~ Malam mantai sape nak tolong I buat keje umah........!

Walau apa pun yang kita publish dan post pada hari raya nanti, kita ingat-ingatlah sesama insan yang lebih memerlukan, yang menyambut Aidilfitri dalam keadaan serba kekurangan dan mengharap ihsan orang lain. Dalam keseronokan kita, ada yang bersedih, keluarga dilanda musibah, keadaan kesihatan yang merosot dan lain-lain lagi.

Lagi satu nak pesan, yang ada haiwan peliharaan tu, jaga elok-elok tau. Kalau nak hantar hotel pun make sure hotel yang diyakini. Vaksin kan dulu, macam-macam penyakit ada dalam tu nanti. Jangan buang merata-rata ye, Kebersihan rumah pun penting jugak sebab orang datang beraya nanti siap nak makan-makan. Kadang tu, ada tetamu kita yang allergic ke apa ke. Moga dipermudahkan ye :)

Dikesempatan ini I, suami dan anak mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri untuk semua. 0-0 ye :) Semoga lebaran ini membawa seribu kemanisan dan diberkati Allah selalu. Inshaa Allah, Aminnn...

No comments:

Post a Comment