Nuffnang Ads

Wednesday, June 22, 2016

Kisah Si Geraham Bongsu

Pertama sekali nak wish, SALAM RAMADHAN :D Actually ni entry berabuk. So, I post dululah ye hehehe. Nanti baru sambung cite lain pulak.

I pun tak tau, kenapalah gigi geraham bongsu ni boleh tumbuh senget pulak. Kalau tak mengganggu takpelah. Ni sampailah tergigit pipi dengan gusi belah bawah. Sampai bengkak, infection, mengganggu nafsu makan dan memudaratkan saraf yang lain sampai migrain. Pada mulanya I telah ke Klinik Pergigian Ampangan untuk pemeriksaan gusi bawah yang bengkak. Rupanya, punca pembengkakan itu ialah daripada geraham atas yang tumbuh senget.

16 Mei 2016, gigih I melangkah kaki ke Klinik Pergigian Ampangan. Konon nak check saja apa sebab bengkak. Mungkin ada kotoran ke. Rupanya I kena cabut geraham bongsu. Memandangkan I ada koir untuk majlis APC, temujanji dilanjutkan ke Isnin berikutnya, selepas habis nyanyian koir. Kata dentist yang bertugas, I tak boleh menyanyi lepas cabut nanti sakit gila. Huaaaaaa!~ I mula lah seram! I cuma dapat painkiller dan antibiotic untuk meredakan bengkak akibat infection tu. beberapa hari makan antibiotic, bengkak pun susut. Alhamdulillah.

24 Mei 2016, sanggup Sayang ambil cuti semata-mata nak bawak I mencabut gigi. I assume memang takde apa-apa. Semuanya ok aje. Takkanlah cabut gigi sampai tak boleh drive kan?! Sangkaan I meleset sama sekali. Dengan ini I nak declare, MEMANG SAKIT. Tapi, ada indahnya hehehehe. Meh sini I cerita sikit pengalaman I. Sesiapa ada penyakit ngilu bab-bab gigi sila jangan sambung baca yeah! Kalau tangkap otak, I tak jamin kekekekeke!

Selepas I mendaftar di kaunter, kenalah tunggu beberapa number lagi untuk dipanggil masuk ke bilik dentist. Punyalah nervous masa tu, Allah je tau. I dah mengelabah...

6 orang... lama lagi! Hehehehe
Naik aje number I di bilik satu, terus dentist mintak I baring dan nak tengok gigi yang akan dibedah keluar tu. Fuh fuh fuh! Dekat luar tadi I dah ber'whatsapp group' dengan rerakan PIYEM, cerita kerusi letrik la, terkincit la ape la. Now, I'm in a real place. Arghhh!

Dentist pun tanye,

Dentist : nampaknya memang gigi awak mengganggu sangat. Awak tau kan gigi tu akan dikeluarkan?

Samani : Iye, saya tau dentist sebelum ni kata akan cabut gigi ni... Cabut je kan doc?

Dentist : Dalam ni ditulis pembedahan kecil.

Samani : krik... krik... krik...!

Dentist : awak sedia tak ni??

Samani : Ye... kalau itu terbaik, saya ready doc. (muka tekanan)

Dentist : Baiklah, mula-mula saya akan bius dulu ye...

Bermulalah adegan paling seram dalam hidup I. Sepanjang hidup, I penah alami laparoscopy, tapi tak seseram ini...

Dentist mula mencucuk bius di 2 tempat iaitu, gusi dan tepi pipi. Lepas disuntik bius, dentist minta I berkumur dan memang banyak darah yang keluar. Jarumnya besar ye kawan-kawan. Sekadar makluman. Selepas dibius, I diarahkan tunggu di luar sementara ubat berjalan dan mereka sediakan alatan.

Selang 15 minit, nama I dipanggil masuk ke Bilik 2 dengan alatan yang telah tersedia. Sepanjang menunggu memang dah rasa bengkak dan kebas pun gusi I dengan bius tersebut. Fuhh!~

Baring saja di kerusi, dentist mula tanye di bahagian yang kebas ada rasa sakit tak. Memang tak lah doc oiiii. Rasa keras macam batu je. Apa lagi, dentist pun mulakanlah proses mencabut menggunakan segala skill yang ada. Mak oiiiiiii!

Proses cabut geraham bongsu yang masih gagah tu berjalan macam orang lain jugak. Macam nak tanggalkan skru yang ketat dari dinding tu. Allahhhh! Memang sakit lah ye. Dan semua orang yang I tanya pun melalui proses yang sama je. Takde pun yang kata sedap dan bahagia cabut gigi. Cuma yang mengecewakan I ialah, bila dah tercabut gigi tu dentist terlepas dalam tekak I. Nasib baik skill mengkahak I level tinggi. Sekali haktuih je dapat dikeluarkan. Syukur! Memang tebal dan kukuh ye gigi itu!

Gigi nampak buruk sebab dentist guna segala peralatan nak cabutkannye. Oh my! Siap ada daging-daging melekat lagi muahahahahahahaha!~
Selepas gigi dicabut, antara perkara penting yang perlu dijaga ialah :
  1. Jangan makan makanan panas
  2. Jangan selalu berkumur
  3. Jangan banyak bergerak nanti denyut
  4. Jangan makan solid food dulu (tunggulah at least 5 hari ke, tapi kalau kental dipersilakan)
  5. Sila kemam ais, bagi cepat kecut
  6. Makan painkiller kalau sakit sangat
  7. Gigit gauze selama setengah jam
Selepas 4 jam dicabut barulah seluruh bius tu bebetul habis. Waktu ni lah teringat semua dosa-dosa silam. Sakitnya teramat sangat. Tak tentu arah jadinya. Perkara termudah ialah, makan painkiller... Have to! I memang tak tahan.... Oh ye, bagi Klinik Pergigian Kerajaan, hanya akan diberi Cuti Sakit sehari saja. Swasta I tak pasti hehe.

Satu hari memang tak recover! Paracetamol la apa lagi....
Hari kelima geraham bongsu I dicabut dan sakitnya masih ada, cuma I dah tak bergantung pada painkiller macam hari-hari sebelumnya. Gosok gigi pun sampai ke geraham yang dibuang I buat perlahan-lahan. Tapi berdarah jugak... Tersagat macam mana tah hahahaha. Cuma I nak panjatkan kesyukuran yang teramat sangat. I dah mula senang nak bercakap dan makan. Ada hikmahnya dengan kesakitan ini. Syukur...

Kesimpulan daripada cerita diatas ialah, kalau gigi geraham lain buat hal dengan gigi atau gusi lain I akan buang terus. Pengalaman ni menyakitkan, tapi, daripada infection, makan antibiotic dan segala demam, baik buang mana yang mengganggu. In shaa Allah, selamat hidup. Sakitnya hanya hampir seminggu. Rasa leganya, fuh! Takpe sakit sekejap, daripada sakit berulang-ulang.

Pembengkakan pipi berlaku seperti yang ditunjuk anak panah.. 

No comments:

Post a Comment