Nuffnang Ads

Thursday, November 10, 2016

Juah - 5 Bulan

Yay! A month to go before Juah boleh start her first solid food. She's getting bigger and smarter now. Anak Ibu dah kuat dan bijak dan bertambah ngade-ngade nak merap dekat Ibu Ayah je hihihihi. Kali ni I nak cerita perihal anak dara sorang yang manja dan comel ni sepanjang usia nak mencapai 5 bulan. Kali ni, for sure, takde yang menyakitkan kepala. Makin besar anak, makin bijak dan makin mudah diuruskan.

At this age, Juah masih lagi muat baju masa usia 3 bulan tapi ada sesetengah baju I dah asingkan sebab dah sendat sangat especially yang newborn punye. Thank you lagi sekali Salalyn dan Satasah. Memang banyak sangat baju Juah. Seluar pun banyak yang dah sendat. Lepas ni I akan adakan upacara mengasingkan dan menyimpan elok-elok yang dah tak muat semuanya tu. Alhamdulillah, lama jugak Juah pakai memandangkan Juah sejenis yang petite dan tak besor mana macam Ibu dan Ayahnya. Hihihi.

Sumber dari Google.
Kesinambungan dari episod Juah - 4 Bulan kali ni I nak cerita perihal si cantik manis baik hati sopan santun dan comel manja ecececehhhh, puji anak sendiri hahahaha!

Vaccination - bulan kelima ini I decide to go for vaccination pada 28.10.2016 (tepat Juah 5 bulan) sebab hari Jumaat. Dalam perancangan, if anything, Juah demam, Ibu cuti Sabtu dan Ahad boleh bagi perhatian dan kasih sayang sepenuhnya untuk Juah. Alhamdulillah, dedar semalaman dan esoknya berkurangan. Paling tinggi suhu ialah 37.0 degrees.

Poo Poo - Tak pasti dengan bayi-bayi yang lain, tapi, lately Juah hanya poopoo selang sehari. I agak risau dan panik mulanya. Lama-lama jadi kebiasaan dan tak berapa risau. Dalam pembacaan I, bayi yang minum susu formula perlu diambil berat berkenaan dengan poopoo. Takut sembelit atau cirit birit. So far, under control, poopoo cantik dan tak keras.

Susu Formula - masih menggunakan Anmum Infacare dan semakin banyak menyusu anak Ibu ni. Sekali menyusu boleh sampai ke 6 ke 7 oz. Wow!

Diapers - dalam usia 5 bulan ni Juah dah banyak menyusu. Maknanya diapers pun kerap berat. Sebelum ni, satu diaper saja dipakai malam sehingga jam 6 am dan ditukar, sekarang, jam 10 pm perlu diaper baru dan jam 6 am tukar jugak. Berat diaper anak Ibu..

Aktiviti - selama ni apa yang Juah buat masa dapat toy dia akan masukkan dalam mulut aje. Sekarang, Juah dah pandai gigit-gigit dan hentakkan toy dia. Kalau riba dekat dengan meja makan memang Juah akan bergendang la hehehehe. Juah pun dah pandai keluarkan 'cupi' dari mulut dan masukkan balik. Comel kan?!

Meniarap - Alhamdulillah, 18 Oktober yang lepas Juah berjaya pusingkan badan sepenuhnya. Walaupun tangan masih belum lepas tapi setiap kali baring Juah akan buat percubaan hehehe. Bila dah mula masuk 5 bulan, bukan main galak Juah buat aksi Superman dia. Takpe sayang, slow-slow...

Duduk - ye, I dalam proses nak beli Bumbo Seat untuk baby yang masih belum boleh duduk ni. Untuk support belakang Juah dan memudahkan Opah nak bagi Juah makan nanti. I bertawakal, beli yang preloved di aplikasi Carousell saja. Semoga dipermudahkan..... Amiiinn.

Makan - haip! Belum lagi :) mengikut advice pakar pada usia 6 bulan baru boleh bagi Juah makan itupun yang cair-cair saja. Takut perut baby terkejut. For the time being, I sedang giat mencari menu dan cara penyediaan makanan untuk baby. Banyak gila dah I saved dalam FB dan blog-blog yang berkenaan. Ada entri khas jugak I buat berkenaan persediaan ni. Boleh baca dekat SINI.

Social life - social sangat hahahhaa! Hello, makin besor makin Juah kenal orang keliling. I bawak Juah ke kenduri Iqa, kazen Juah jugak le ni, menangis dan berair-air mata dia. Amboihhh. Bila I bawak dia di satu sudut dan main-main dengan Juah baru dia ok. Hurmmmmmm!~

Berat - so far, Alhamdulillah tumbesaran baby berjalan dengan baik. Setakat 28.10.2016 dah mencapat 6.12 kg dah anak Ibu ayang anje gunung intan payung ni. Bahahaha sorry, tertimang!

Tidur - pattern tidur Juah dah berbeza sikit. Sebelum ni, Juah akan tidur selepas Maghrib dan bangun sekitar jam 2.00 am untuk menyusu dan tidur semula dan bangun jam 6.00 am ke 7.00 am. Kali ni, Juah akan tidur dalam setengah jam selepas Maghrib dan bermain-main dan akan tidur balik lebih kurang jam 11.00 pm. Wow!~ Sakit mata Ibu tahan mata kadang tu. Ada sekali tu I tidurkan Juah dalam buai dari jam 11.00 pm sampai ke 4.45 am, ya Allah! Menyesal sangat I tertidur lena macam tu... Ibu takkan buat macam tu lagi Sayang, serious Ibu menyesal... Kesian anak Ibu tidur berjam-jam dalam keadaan buai masih berhenjut :(

Menyembur - Bukan je dah pandai angkat kaki tinggi-tinggi, malah, pandai sembur-sembur air liur dia tau. Bukan main kuat lagi semburan dia tu. Cute gila bila dia Juah buat tapi I harap Juah tak buat bile orang lain dukung dia nanti kuyup pulak muahahaha.

Senyum - eh, like seriously! Bila I halakan telefon ke muka Juah untuk snap gambar, dia akan tersenyum. Pandainyeeeeeeeeeeeeee!

So far, itu je perubahan pada bulan kelima ni. I akan update lagi yeah. Memang, ada anak sangat menyeronokkan. Paling best bila tanye Mama, "...Ma, dulu Samani macam ni gak ke masa baby? Suka sembur air liur ek?" dan bermacam-macam soalan lagi, like, "...Ma, dulu Samani menjerit-jerit macam baby tak? Dulu Samani tidur buai tak?" Hihihi.

Seat cover ni ada jual dekat Malaysia tak?
Gambar dari Google.


No comments:

Post a Comment