Nuffnang Ads

Wednesday, June 28, 2017

Viral Fever Pada Bayi

Viral Fever @ Demam Virus memang sangat popular kebelakangan ni. Tak ketinggalan Juah pun pernah dijangkiti. Sedihnya I masa tu sebab Juah sampai masuk wad. Suhu demam terlampau tinggi dan platelet merosot teruk. Masa tu emosi I pun drop habis. Tak tentu arah pun ada bila tengok anak yang selama ni aktif macam ulat bulu jadi diam tak bermaya. Pengalaman pertama I ni. Jom tengok apa yang Juah dah lalui sepanjang dijangkiti Viral Fever jahat ni..

24/3/2017 (Hari Jumaat)
Demam panas Juah bermula. Panas yang terus high. Bukan dedar lagi dah. Terus mulakan PCM untuk Juah setiap 4 jam. Demam turun lepas makan PCM. Bila dah nak habis dose terus panas sangat balik badan Juah.

25/3/2017 (Hari Sabtu)
Cancel semua plan nak bawak Juah berjalan. Badan Juah masih panas lagi. Terus bawa ke KPJ, Seremban. Juah was diagnosed with Viral Fever sebab doktor kata panasnya naik terus. Doktor bekalkan PCM 2.2ml dan Cataflam untuk tekak Juah yang makin merah. Kalau masih demam panas pada 27/3/2017 (Hari Isnin), doktor arahkan terus ke hospital semula untuk ujian darah dan mula antibiotik. Allahuakbar.

26/3/2017 (Hari Ahad)
Suhu masih panas. Ibu sedih. Ayah kerja tak keruan. Juah merengek tak selesa. Hanya Allah tau kesakitan yang Juah tengah tanggung sekarang. 1 supp telah dimasukkan ke punggung Juah untuk menurunkan panas badan.

27/3/2017 (Hari Isnin)
Ibu pergi kerja dengan berat hati. Dalam jam 9.30 am terus ajak Ayah ke KPJ untuk check dengan Dr. Syed Jeffrizal tentang keadaan Juah. Juah betul nampak tak selesa dengan demam panas ni. Jumpa Dr. Syed di depan pintu klinik, tak sempat masuk bilik terus doktor arahkan buat ujian darah. Sementara tunggu ujian darah, Ibu dan Ayah bawak Juah balik untuk mandi dan tukar baju disamping bawak sedikit barangan keperluan Juah. In case if admitted. Ya Allah.. Instinct seorang Ibu memang selalu betul. Platelet Juah dah drop dari Normal Range. Demam panas. Alhamdulillah, ujian Denggi adalah Non-Reactive. Syukur. 

Pertama kali Juah dimasukkan ke Wad Sri Tanjung. Pertama kali juga Juah akan disetkan line untuk masuk air dan ubat. Meraung dan menangis sampai Ibu yang sedih. Akhirnya, Ayah suruh Ibu balik untuk ambil barang keperluan untuk tidur di wad dan bila Ibu sampai je di wad tengok dah ada line. Kata Ayah, doktor sendiri yang buat. Susah jugak nak cari uratnya. 4 kali cucuk. Takpe anak, untuk kesihatan kita kena kuat. 

Antara penerangan doktor, Viral Fever ni boleh menyebabkan 4 penyakit :

1. Denggi
2. Kencing Tikus
3. Urinary Tract Infection (UTI)
4. Viral Fever sahaja

Hari ni, Juah mula masuk air dan antibiotik. Nampak normal dan mudah setakat ni. Cuma nak mandikan dan nak membasuh poopoo susah sikit dengan tangan berbalut tu. Malamnya, Juah terus bertukar ke Wad Sri Angkasa, yang memang wad khas untuk kanak-kanak.

Hari pertama Juah di wad dan Ibu terus maklumkan pada pegawai di pejabat untuk bercuti sehingga Juah discharged. Alhamdulillah, pegawai di pejabat memberi kebenaran.

Kesian anak Ibu, masa ni baru lepas nanges sebab amik darah :(
Pertama kali masuk wad...

Baru sudah nanges sebab set line...
28/3/2017 (Hari Selasa)
Hari ni Juah masih diberikan ubat demam. tapi dah dikurangkan ke 8 jam. Sebabkan Juah dah dimasukkan antibiotik, najis Juah makin cair dan kerap. Juah nak minum susu je, makan langsung tak mau. Takpe, asalkan Perut terisi. Kali ni Ibu dan Ayah pasrah, mulakan bagi Juah makan Farley's Rusk yang pada mulanya kami memang tak membenarkan makanan yang diproses untuk Juah. Risaukan keadaan perut Juah yang tak berisi makanan, kami beli segala yang Juah suka termasuk Pisang.

Macam biasa, waktu pagi ialah waktu doktor akan round ward dan doktor ada advise untuk buat ujian darah pada keesokan hari, 29/3/2017 (Hari Rabu) selang sehari kerana kesiankan kalau bayi diambil darah setiap hari. Ibu dan Ayah menurut saja cadangan doktor dengan penuh tawakal. Doktor juga memaklumkan bahawa Juah bukan dijangkiti Kencing Tikus dan UTI diatas ujian yang dilakukan.

Hari kedua di wad ni juga dah nampak ruam mula naik pada badan dan muka Juah. Menurut pengalaman doktor, kemungkinan ruam di badan Juah hanya disebabkan oleh demam virus sahaja sebab kalau Denggi, ruamnya adalah seluruh badan. Insha Allah, Ibu dan Ayah hanya mampu bertawakal kepada Allah di samping menyerahkan segalanya agar Allah sembuhkan Juah.

Drip
Rashes


29/3/2017 (Hari Rabu)
Ruam di badan Juah makin berkurangan. Demam pun makin berkurangam. Ubat demam dah stop. Cirit birit makin menjadi-jadi. Sampai habis cadar kena tukar. kata doktor sebab antibiotik yang dimasukkan dan badan Juah react macam tu. Drip pun masih berjalan. Hari ini ialah hari yang ditunggu, ujian darah akan dilakukan untuk melihat keadaan sebenar. 

Antara dua : Denggi atau Viral Fever. 

Ujian darah menunjukkan kesan positif, Denggi ialah Non-Reactive dan platelet count makin menaik walaupun dari 90 ke 101 sahaja, tapi, Alhamdulillah. Doa Ibu dan Ayah untuk Juah tak pernah lekang. Ayah mula bekerja semalam dan harini. Ibu saja yang temankan Juah masa Ayah bekerja. Tapi Ayah macam tak kerja je kejap-kejap naik atas tengok Juah. Hehehehe.

Terima kasih Mama Nana datang lawat Juah dan bagi support. Kami perlukan doa dari Mama juga. Terima kasih Jugak Pak Long Boy datang tengok Juah dan terangkan bilik hehehe. Ibu Ayah suka gelap-gelap senang tidurkan Juah. 

Ujian darah selanjutnya ialah pada Hari Jumaat.

Rashes dah nak hilang
30/3/2017 (Hari Khamis)
Progress Juah makin baik. Rashes dah takde, demam pun dah takde, Cuma cirit birit saja yang masih berleluasa. Alahai kesian anak Ibu. Tapi harini Juah kuat sangat. Tenaga dan suaranya dah macam masa sebelum sakit. Hihihi. Syukur Alhamdulillah. Allah izinkan penyembuhan Juah. Makan Farley's Rusk pun makin banyak. Amboi.

Hari ni gagah jugak Ibu balik ke rumah lepas Ayah habis kerja. Selepas 3 hari tak balik. Fuh... Itu pun rasa tak puas hati takut Ayah tak jaga Juah elok-elok. Hehehehe sindrom mak-mak. Ayah dah mula bawak Juah berjalan sana sini turun bawah semua. Bagi ambik udara sikit asyik terperap je dalam bilik. 

Yang tak best ialah, setiap kali masuk antibiotik mesti Juah akan menangis. Pedih ubat tu, masuk melalui drip, nurse akan inject menggunakan syringe. Sabar ye anak.. Ujian untuk kita.

LOVE 
Dah sihat Alhamdulillah
1/4/2017 (Hari Jumaat)
Hari yang dinantikan. Antibiotik terakhir pada waktu pagi. Ujian darah pun akan dibuat. Keputusan ujian darah sangat excellent! Platelet count naik dari 90 ke 101 dan terus ke 242! Wow!! Normal range ialah 150-666. Syukur Ya Allah! Yang paling best, Juah boleh discharged. Walaupun dapat balik, Juah tetap kena habiskan antibiotik makan lagi 3 hari. 

Hari Jumaat yang indah ni, Juah dapat discharged dengan result darah yang baik sangat. Sempat lagi tunggu Ayah habis kerja jam 2.00 pm untuk balik sekali. Happy sangat Ibu dan Ayah dan yang paling happy mestilah Juah. Terlompat-lompat anak Ibu dalam kereta ye. Ingat sikit ye Sayang, cirit tu masih ada. Hehehehehe.

Bulat matanya!
Antara perkara yang memberi kesan dekat Juah ialah :

1. Tidur dah tak perlukan buaian 100% Alhamdulillah sangat-sangat! Sepanjang berada di wad, tepuk-tepuk je tidur. Tak perlu henjut lagi. Pernah Ayah dia cuba masukkan dalam buaian, berpusing-pusing dia takmau tidur. Hehehehe.

2. Poopoo Juah makin cemerlang. Sebelum ni tak dinafikan, memang keras sedikit la poopoo tu. Tapi lepas kejadian ni, Juah nampak senang membuang. Sehari pernah sampai 3 kali tapi 2 kali ke sekali dan lembik tu sangatlah normal. Memang bagus sangat-sangat!

3. Terima kasih Tok Wan, Opah, Uwan, Opah Chu, Mama Nana, Pak Long Boy, Ummi Alin dan Auntie Yati sebab datang melawat Juah di wad. Terima kasih jugak atas doa yang dikirimkan untuk kesembuhan Juah. Allah jua yang membalasnya nanti. 

4. Sepanjang di wad, Allah izinkan Ibu dan Ayah mengerjakan solat sunat yang selama ni waktu bekerja jarang dapat dikerjakan. Syukur syukur syukur Allah dengar doa kami ini hambaMu yang lemah lagi hina. Rasa tenang sangat dan mudah sangat semuanya.

5. Dr. Syed Jeffrizal dari KPJ Seremban Specialist Hospital telah menunjukkan komitmen yang cemerlang dalam memberikan servis yang terbaik. Tak salah lagi sebab Dr. Syed merupakan doktor pilihan di kalangan kawan-kawan rapat I jugak. Allah jua yang membalas semua jasa doktor dan semoga doktor dan keluarga dipermudahkan semua urusan. Untuk yang berada di Seremban, I memang recommend Dr. Syed ye. Yang pernah berurusan dengan Dr. Syed je tau macam mana berhemahnya Dr. Syed melayan patient yang memang kanak-kanak ribena. Hehehehe.

6. Terima kasih semua staff nurse di Wad Sri Tanjung dan Wad Sri Angkasa yang sangat baik dan cute belaka. Doakan supaya Aisyah Hani terus sihat ye kakak-kakak dan auntie semua. 

7. Peringatan untuk semua ibubapa, yang dah beranak ramai atau baru beranak sorang. Follow your instinct. Kalau anak tak sihat, pantau selalu. Tak dinafikan, I dan Sayang memang tidur-tidur ayam je sepanjang 2 minggu ni. Tidur boleh Qada, anak...? 

8.Yang penting juga, simpan thermometer dekat rumah. Kalau boleh yang tembak telinga. Ready juga PCM dan ubat Supp (masuk punggung) untuk kegunaan masa kecemasan ye. Selalu pantau suhu anak bila lepas bagi ubat dan bila dose ubat dah nak habis.

9. Power of Doa :) Berdoa, berzikir, berharap hanya pada Allah. Ubatan dan rawatan adalah usaha kita untuk menyembuhkan anak, dengan doa dan pengharapan yang penuh kepada Allah jualah dapat menguatkan lagi tawakal dan keredhaan atas segala ujian yang sedang dihadapi. Yakinlah dengan doa kita. Mohon lah doa sebanyak yang dapat. Masa makan, masa duduk duduk, masa uruskan anak, masa nak tidur, masa rasa nak main telefon dan semestinya masa kita penuh rasa down. Insha Allah.

10. Biasa kalau bayi demam memang dia taknak makan apa-apa. Bagi lah bubur sedap ke apa-apa memang dia luah punye. Cari inisiatif kalau boleh jangan biarkan anak berlapar. Dalam kes ini, Juah dah berusia 10 bulan, memang hebat tahap pemakannya. Sebab tu I bagi juga Farley's Rusk lembikkan dan suap. Kalau taknak, cuba patah-patahkan dan suap. Nanti anak akan tidur bersambung-sambung sampai 4 ke 5 jam. Kejutkan dan bagi susu pada anak ye. Kesian dia nanti. Kita pun kelaparan kalau tak makan dan tak minum apatah lagi budak yang tak reti bercakap.

3 comments:

  1. Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yg mengambil penawar dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal, tetapi rawatan hospital jgn lari,tetap wajib diteruskan,kedua2 rawatan amat bermanfaat.

    Boleh hubungi terus pengasas dia & cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2 👉🏼 En Mohd Zuhairi- 017 468 7570

    2)Dah ramai yg merasa kesan yg positif dengan penawar beliau yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil,walaupn bahan semulajadi tetapi penawarnya mpunyai kesan yang pantas.
    Sesuai juga untuk penyakit kanser yg sudah merebak disamping rawatan hospital👍🏻

    3)Pencipta penawar jus ini dh banyak berdepan dengan pesakit2 kanser,ade ramai yg dh merasa kesan yg baik,yg sembuh selari dgn rawatan doktor,penawar yg amat menyokong penyakit berat dan ringan.

    4) Selain drp penyakit kanser pon blh juga mengambil penawar semulajdi ini sbg rawatan alternatif yg mnyokong dlm proses penyembuhan spt penyakit:
    - Denggi &Kencing Tikus( Ada testimoni
    Batu Karang, Gastrik, dimana pesakit minum jus & rawatan doktor, ada kesan dalam 3 hari)
    - Gout, Kencing Manis (berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit)
    - Masalah Keputihan
    - Darah Tinggi
    - Buah Pinggang


    5) Jus ini berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit

    -Sy share mlalui
    pgalaman sy sdri yg mengikuti pkembangan pjuang2 kanser ni,sy sdri pon gna produk dia (penawar jus) dh 3thn.

    Jdi skg ni sy rsa perlu share brita ni buat smua spaya msih ade hrapan bg mreka yg tcari2 pnawar smpingan bg pyakit knser yg tpat .disamping itu TDAK MENGABAIKAN RAWATAN DOKTOR ANDA YA.💪🏼

    Nnti klau nk ikhtiar dgn pnawar beliau, dan sdah mcuba ,blh la join group whatsApp pjuang2 knser,bleh la knal2 psakit die yg dh smbuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Knan UITM, knser pyudara stage 4.
    Skg dh shat wlaupun prnah diberitahu doktor yang beliau hnya mampu btahan stahun sj utk hdup.setia dgn pnawar khusus en. zuhairi ini.
    Beliau mngarang sbuah naskah/buku yg mgisahkn pngalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sbg slah satu rawatan alternatif selari dengan rwatan doktor (nk buku nti blh order)
    ~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr knser. pnawar jus ini diambil selari dgn rwatan hospital.
    ~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Lymphoma stage 4 skg dh sembuh
    Guru nya mberitahu beliau x prnah nmpak sperti pengidap knser tahap 4, krana sntiasa nmpak cergas dngan pgambilan jus yg mmberi tnaga dan mrawat.Beliau mngambil pnawar jus ni dr knser thap 4 shingga smbuh tnpa mninggalkn jus dan rwatan hospital.
    ~~~~
    ▪Nani Faiza - knser Usus Thap 4 dan tlh mrebak ke hti, setia mrawat dgn penawar jus ini tnpa ptus asa,skg dh hmpir smbuh spenuh nye. sel knser sdah tiada.
    ~~~~
    Dan ramai lg yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna penawar jus ini,ini kenyataan bkn rekaan.nti blh pm sdri testimoni2 td tu ye😉

    Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser, Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri ok👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570

    💐Yg penting ramuan penawar jus semulajadi ini MAMPU DIBELI dan
    In sya Allah mujarab mudah mudahan aaminn

    ReplyDelete
  2. Note:
    SAKIT URAT SARAF, LENGUH2 BADAN, DARAH TINGGI,DEMAM AKIBAT VIRUS CTH CAMPAK,KEPIALU,MALARIA
    • Jus herba ini boleh mengurangkan sakit2 urat saraf tidak kira usia
    • mengurangkan Lenguh2 tumit kaki, tapak kaki, & sukar berjalan akibat kerosakan saraf
    • mengurangkan Lenguh2 seluruh badan kerana sakit tua & akibat kerja berat

    SUMBER KALSIUM
    • Menambah kalsium pada tulang
    • Menguatkan semula tulang

    KENCING MANIS
    • Pesakit kencing manis makin bertambah dlm masyarakat kita.

    • Ia blh dihidapi oleh individu tanpa peringkat usia.
    • Paling menyedih kan penyakit kencing manis ini boleh merebak ke organ lain iaitu buah pinggang yg blh membawa kerosakan.

    •Maka jus herba mampu mengawal dan mencegah kerosakan buah pinggang yang berpunca dari pada penyakit kencing manis kerana risiko kencing manis akan ke buah pinggang akhir nya…memang patut mencegah dari kerosakan buah pinggang
    • Amat elok diambil bagi pesakit kencing manis yg bertujuan menjaga buah pinggang.

    • Digalakkan mengambil jus herba ini bagi pencegahan serta rawatan awal.

    info- Ia bukan lah jus herba yang memanaskan badan anda malah badan anda akan rasa selesa dan tidak panas badan.
    -Untuk mendapatkan info lebih lg tentang jus herba ini,sila hubungi en zuhairi. Penerangan akan diberikan setelah anda memaklumkan penyakit yang anda hadapi.maka jus2 herba yg sesuai akn disyorkan.

    Order: CALL,WhatsApp @
    Encik Mohd Zuhairi -
    017468 7570

    #sharepadayangmemerlukan


    ReplyDelete
  3. Great content! Thanks for sharing with us... Keep posting! If anyone looking for the general medicine hospital you can visit Sri Ramakrishna Hospital where you can get the world class treatment by internationally qualified & experienced Doctors.

    ReplyDelete