Nuffnang Ads

Wednesday, January 13, 2016

Kempen Berbasikal Ke Pejabat

*Tulisan ini adalah sekadar imaginasi penulis dan tiada kaitan dengan mana-mana pihak*

Kihkihkih disclaimer sesiap nanti ada yang salah sangka. Baik sound awal. Sebabnya, orang Malaysia ni suka sangat jump into conclusion terus. Baca tajuk je terus nak terjah, tak baca isi kandungan dan komen2 orang lain. Selalunya macam itu lah.... Tak semuaaaa. Cover balik. Ngeeee~

Kempen berbasikal ni memang imaginasi I sendiri. Dekat KL mungkin pemandangan ni tak berapa nak ada. Di Seremban, terdapat ramai warga asing yang bekerja di kilang-kilang dan pasaraya menjadikan basikal sebagai pengangkutan utama mereka. Selain daripada berjalan kaki, basikal ni senang sikit mengayuh je, ada bakul pulak. Yang kreatif boleh decor basikal bubuh riben kalerpul ke... I Google, banyak gile basikal cecantiks.

Beskal camnih!
Pernah sekali, I suarakan pada Sayang, untuk mengayuh basikal ke pejabat. Jarak antara pejabat I dan rumah sekarang hanyalah 10 minit berkereta kalau tak jammed. Kalau banyak kereta pun keluar rumah jam 8.15 am boleh lagi I punch sebelum 8.30 am. Macam gitulah gayanya. Permintaan I tidak dilayan langsung oleh Sayang. Memang tak dapek tu jang. Hehehe. bahaya katanya.

Pendapat I, kempen begini tak sesuai untuk dilaksanakan di kota besar macam Kuala Lumpur ke PJ ke yang jarak rumah ke pejabat memakan masa berjam dan perjalanan memang masuk lebuhraya. Kan dalam lebuhraya tak dibenarkan berbasikal. Setakat bandar kecik kiut comel macam Seremban, I rasa takde masalah sangat. Bukan maksud I orang dari Sendayan sila berbasikal ke pejabat yang terletak di Senawang. Janganlah fikir macam tu ye.

Kebanyakan mereka yang bekerja di Seremban tinggal di sekitar bandar seperti Taman Permai, Sikamat, Ampangan, Paroi dan Labu (sekadar menyebut beberapa taman ye) yang jaraknya ke bandar Seremban tak lah sampai setengah jam. Kalau naik basikal, senang sikit rasanya. Senang parking, tak payah mengeluh minyak naik. Sedangkan naik motor pun dah beribu rahmat. Senang yang amat.

Lawa kan basikal ni :)
Macam di Kuala Lumpur memang ada Kempen Hari Tanpa Kereta pada hari Ahad. Ini kerana mereka ada pengangkutan awam yang baik iaitu LRT dan Komuter yang menghubungkan antara bandar. Kita di Seremban, ada bas je hehehe. I cuma mencadangkan je, satu kempen ke tempat kerja menaiki basikal. Tapi I dah tau, statement ini akan mendapat banyak tentangan dari orang atasan dan bawahan. Takpe, I dah sediakan beberapa perkara yang menjadi penghalang kepada kempen ni. 

CUACA
Malaysia bukan macam negara Eropah atau negara lain yang tidak terletak di garisan Khatulistiwa. Kedudukan negara kita sememangnya takde musim sejuk, salji, bunga apa semua. Panas dan lembab sepanjang tahun. Kalau ada pun musim jerebu dan musim tengkujuh saja. Nak berbasikal macam mana kan. Dengan panas berdentum. Bak kata orang sekarang, "...panas sekarang ni lain macam dah... " Yelah abang-abang, kakak-kakak, macam mana tak panas. Pembakaran terbuka, jentera-jentera canggih, bangunan pencakar langit, semua tu kan penyebab lapisan ozon menipis. Tu belum lagi sampah tak recycle menyebabkan pokok ditebang. Dah sudah lain pulak jadi topik ni kekekeke. Oh ye, jangan dilupakan dengan Fenomena El Nino yang sedang melanda negara. Garing beb!

Kan best kalau macam ni....
KOMITMEN
Komitmen ni merujuk kepada, pagi hantar anak ke sekolah, tengahari ambil anak dari sekolah dan hantar ke transit atau kelas agama. Petang pulak kena ambik anak dan hantar ke tuisyen. Jadinya, berbasikal akan menghalang semua ini berlaku. Kalau anak tak bersekolah pun, pagi kena hantar anak ke babysitter dan petang ambik semula. Orang akan kata, I senang bercakap sebab belum mengalami. Ye, I paham sebabnya, I bergaul dengan orang sekeliling yang mempunyai komitmen tinggi setiap hari. Dan I dah perhatikan semuanya...

JALAN TERUK
Ha, yang ni jangan nak salahkan JKR pulak ye. Hihihi. Ala, teruk sikit pun mengeluh. Anggap je macam naik basikal off-road. Boleh gitu? Kekeke! I tak nafikan, ada jalan yang landai ada yang perlu naik bukit dan ada yang perlu turun pulak. Nak turun tu boleh tahan lagi kena ada brek yang bagus tapi bab menaiki slope tu hahahahaha! Rumah I sendiri di atas bukit. Renung-renungkanlah... Adakah kalau kempen ini diadakan, I akan menjadi kurus dengan kerahan tenaga menaiki basikal? Best pulak rasanya tetiba. Ahaks!

I harap suatu hari nanti akan tercapai impian I untuk berbasikal ke pejabat. Jimat parking kereta. Satu petak boleh masuk beberapa buah terus. Benda tak serious pun, jangan anggap penulisan ini adalah sesuatu yang akan menganggu sistem pengangkutan di Seremban ye. Mungkin ada lagi kekangan untuk berbasikal ke pejabat di Seremban selain dari yang sebutkan di atas, segala permasalahan tersebut boleh disimpan di dalam hati saja. Hehehehehe.

Ops!
*Semua gambar di atas adalah I dapat dari Google. Sekian*

No comments:

Post a Comment