Nuffnang Ads

Sunday, May 10, 2015

Diari PCOS : 03

Atas kejadian yang berlaku pada I dan Sayang seperti post yang sebelum ini, I telah belajar sesuatu pengalaman yang tak ternilai harganya. Malam sebelum kejadian berdarah tersebut, I ada berbual di dalam whatsapp bersama seorang senior di sekolah dulu yang juga merupakan kenalan di pejabat Sayang. Segala yang dikatakannya amatlah meninggalkan kesan di dalam hati I sehingga ke hari ini. Actually, sebagai seorang PCOSer, teringin sekali I nak berkongsi sesuatu yang dah mencuit hati I.

"Anak bukanlah pengukur kepada kebahagiaan, anak cumalah penyeri dalam rumahtangga"

I tau, ramai yang tidak setuju dengan kata-kata diatas. Terpulang dengan cara untuk menginterpretasikan maksudnya kerana masing-masing mempunyai pandangan dan pendapat tersendiri. Pemahaman yang berbeza juga boleh menyebabkan sesuatu ayat menjadi maksud berlainan. 

Secara peribadi, ya, I setuju dengan kata-kata yang diberikan. Sesungguhnya, anak sememangnya rezeki yang diturunkan oleh Allah. Tak semua dapat menikmati rasa dan nikmat mempunyai zuriat dari benih sendiri. Bukanlah menidakkan bahawa anak tidak dapat memberi kebahagiaan kepada sesebuah pasangan. Apa yang I nampak, setiap pasangan sememangnya bahagia bila dikurniakan anak. Namun, terdapat beberapa persoalan yang selalu bermain dalam kepala I.. Jika anak adalah pengukur kepada kebahagiaan...

Mengapa pula ada yang tergamak untuk membuang bayi? Adakah mereka tak mau kebahagiaan tersebut? 

Mengapa terjadinya kes perceraian setelah mempunyai 2 orang anak? Apa yang tidak bahagianya?

Janganlah sesekali menghukum kami, yang mempunyai masalah fertility, dengan ungkapan bahawa "rugi kalau takde anak.." "Eh, kenapa dia takde anak lagi?" "Tak cuba ke....?" Ya Allah, kalaulah kami tau kenapa Allah tidak menurunkan zuriat kepada kami, dapatlah kami memberikan jawapan pasti apa sebabnya.

Hari ini, masih terbaca berita kes-kes pembuangan bayi yang berleluasa di media-media sosial. Kesahihan daripada berita tersebut tidaklah dapat dipastikan. Percayalah, terdapat ramai pasangan di luar sana yang sanggup melakukan apa-apa saja untuk mendapat anugerah Allah seperti ini. Sanggup berhabisan untuk zuriat istimewa ini. Betapa sabarnya insan-insan seperti ini yang menagih dari sesiapa saja yang sudi menyerahkan, walaupun dengan anggaran kos yang tinggi.

Terkesan di hati I sendiri semasa I dan suami dilanda musibah kemalangan. Terpaksa mengharungi segala kesulitan kewangan, ketidakupayaan melakukan tugasan harian seperti biasa dan kepayahan menjalani kehidupan harian. Kami ibarat tangan kangan dan kiri, melengkapi antara satu sama lain. Segalanya dilakukan bersama-sama. Mengharungi segala kepayahan, sehingga menitik airmata lelakinya, kasihankan keadaan kami bersama. Itulah KEBAHAGIAAN dalam rumahtangga I. Bila tau, SiDia sanggup berkorban dikala kami bersama dilanda musibah. Bukannya terus pergi meninggalkan I...

I percaya, Allah akan memberi penyeri ke dalam kehidupan kami berdua. Sukacita, I dan suami membuka seluas-luas pintu teratak kami untuk mereka yang mempunyai masalah membesarkan anugerah Allah tersebut. Kami adalah salah seorang dari pasangan yang berharap dengan keajaiban Allah untuk diberi peluang untuk digelar ibu dan bapa. Ye, kami ingin sekali menerima 'anak dari hati' ini walau bukan dari rahim I sendiri, untuk dijagai, disusui, dibelai, didakap dan disayangi sepenuh hati. 

Datanglah kepada kami, agar anak tersebut dapat diberi peluang untuk mengharungi kehidupan mereka. Sesiapa pun kamu, mengertilah juga yang, pasangan seperti kami terlalu ramai sekarang. Mengharap, namun belum diizinkan oleh Pencipta untuk mendapatnya. Temukanlah kami dengan penyeri kepada rumahtangga kami. Tangan kami sentiasa terbuka untuk tubuh kecil itu. Rumah kami sentiasa bersedia, untuk dipenuhi dengan tangisan si kecil. Masa dan tenaga kami juga tersedia, untuk dihabiskan demi seorang lagi umat Muhammad SAW.

Itu saja. *menangis*...

No comments:

Post a Comment