Nuffnang Ads

Thursday, July 10, 2014

Multivitamin Provite

Puasa ni bukan main I ambik multivitamin, tenaga pun bukan main mencanak-canak. Kalau diikutkan, I baca orang yang tengah diet elok ambik multivitamin ni. Tapi I ni tak diet, pun selambanya ambik. Consider I pun berdiet la bulan mulia ni. Actually, pembelian multivitamin tu selaras dengan hasrat I untuk mula diet. Kan sekarang ni tengah famous ada satu jenis diet ni. Walaupun I tak percaya yang diri I boleh tahan dari tak makan nasi tapi I tetap akan try nanti. 

Memandangkan multivitamin dah dibeli dan dimakan, bolehlah I buat review sikit pasalnya. I dah makan sejak hari pertama puasa. Lepas sahur terus I ambil sebijik. Sebelum puasa I dapat trial sebiji dari Fira (tengs, babe) sebab dia nak bagi I rasa, selama ni I anggap mitos makan vitamin akan tingkatkan selera makan dan menggemokkan. Obviously, NO!

MENGURANGKAN LESU DAN MENGANTUK
Seriously, I tak tau apa kaitan vitamin dengan mineral ni boleh mengurangkan rasa lesu akibat daripada berpuasa dan mengantuk pada waktu tengahari. I bukan dietitian Biasanya, kalau tengahari di bulan puasa memang semuanya akan mengantuk dan check-in tidur di port masing-masing. Memang tidak ada! Bangun untuk bersahur jam 4.30 pm.Tengahari I masih buat kerja dan cergas sampai petang. Takde masalah nak masak-masak segala. Cuma berhati-hati tau, masuk jam 10.00 pm akan datang rasa mengantuk yang amat sangat. Tidur dengan cukup untuk kekal segar di siang hari. Cewah!

MENGURANGKAN SAKIT LUTUT
Terasa diri dah berusia, bila turun tangga rasa perit sangat dekat tempurung lutut tu. Sakit sejak latihan netball tahun lepas. Bak kata yang lebih arif, lutut sakit sebab penambahan berat badan. Ohhh, memang lah sakit sangat. Kadang tu, berjalan biasa kalau salah step pun boleh tangkap lutut. Sejak I mengamalkan multivitamin memang dah kurang rasa sakit lutut. Boleh berjalan dengan confident. Solat pun lancar semua pergerakannya. Lenguh-lenguh pun dah kurang.

MENGURANGKAN SAKIT KEPALA
I kerap sangat sakit kepala. I kerap sangat pening yang kuat. Kurang minum air, peninglah kepala I. Awal Ramadhan dalam hari kedua berpuasa dan mengambil multivitamin memang agak pening kepala I. Alhamdulillah, hari ni masuk hari ke 12 berpuasa dan I dah tak ada rasa sakit kepala. Cuma waktu puncak dia pada waktu malam, masa mengantuk teramat sangat, waktu tu jadi pening lalat sikit. Letak kepala dekat bantal hilanglah hehehe.

TIDAK GASTRIK
Pembuangan angin tu biasa, tapi sakit ulu hati dan pedih perut gastrik memang tak ada. Angin berjalan-jalan je dalam perut, yang perit tak ada langsung. I perasan diri macam muda pulak, waktu tu semua jenis sakit dalam diri adalah dalam kuantiti yang paling minima. Kemudian, perut tu takde lah rasa laparrrrrr je, memang rasa nak makan tapi macam biasa bila kenyang akan stop la... Automatic, bila tak gastrik maka takkan pening kan.

Alhamdulillah, banyak yang positifnya pengambilan multivitamin ni. I ada juga terbaca juga berkenaan side effect yang negatif, in shaa Allah, I sedang cuba elakkan makanan yang boleh mendatangkan kesan buruk. Jenama multivitamin I ialah macam gambar di bawah, PROVITE. Kalaulah I tau multivitamin ni boleh menguatkan sistem badan I, dari dulu I dah makan.

Boleh dibeli di Watson. I dalam perancangan nak beli lagi..
Beli sebotol untuk 2 orang makan, cukup untuk 25 hari je.

No comments:

Post a Comment