Nuffnang Ads

Wednesday, January 28, 2015

Rotan Kang!

Heboh dan viral sangat kes rotan merotan ni. Selain dari kes penyanyi menyanyi dalam lokap tu kan. Tak mau sebut pasal tu sangat sebab sedih nanti, maklumlah, salah seorang peminat hihi. Kali ni bab rotan merotan jadi topik hangat ye. Macam I ada dengar sikit la dalam radio pagi ni, dalam perjalanan ke tempat kerja. 

Mencabar jugak tugas sebagai ibubapa zaman sekarang ek. Rotan anak pun akan dikenakan tindakan. Siapalah yang buat undang-undang macam ni. Rotan sedas dua tak bererti nak mendera budak tu sampai koma. Nak tau istilah mendera? Tu, yang berlambak dalam FB, video pengasuh main lontar-lontar je budak tu. Jangan tak tau, mengurung anak dalam bilik dipenuhi najis pun mendera tau. Lagi satu, bila kekasih kepada ibu kanak-kanak berusia 3 tahun memukul anak sehingga mati. Yes! Itulah mendera... Susah sangat nak bezakan kan?

Berkenaan hal lain, takmau I tulis dekat sini sekadar gosip-gosip artis, tapi, melibatkan hal semasa macam ni memang terpanggil jejari nak mengetik papan kekunci. Sebenarnya dah ramai yang bagi pendapat mengenai isu rotan ni. Tak perlu lah I nak mengolah lagi komen. Of course, ramai yang membantah dengan tindakan ini, Setakat ni I belum nampak lagi komen positif, "Ya! Saya suka ibubapa dikenakan tindakan jika merotan anak!"

Anak berdisiplin ke tak bergantung dengan cara didikan ibubapa, cliche sangat! Sekarang ni cerita pasal rotan. Mula-mula, ditegahnya cikgu memukul murid di sekolah. Tah siapa yang suka sangat undang-undang macam ni, sampai keluar pulak berita, guru dipukul pelajar. Kali ni, ibubapa sendiri yang tidak dibenarkan merotan anak sendiri. Phew!

Alhamdulillah, hasil dari dirotan, I menjadi I sekarang... Pernah je I tengok hasil tak pernah dirotan, ada yang menjadi seorang manusia yang hebat, ada jugak yang spoil, manja tak tentu arah, dan ada jugak yang rosak terus. Walaubagaimanapun, kalau untuk mendidik anak ikutlah cara Rasulullah SAW. Janganlah secara membabi buta. Yang penting Istighfar... Dan macam biasa, kalau tak buat salah, tak perlulah menghukum kan. Itulah konsep rotan sebenarnya. 

Sebagai seorang wanita yang lahir ke dunia dalam generasi tahun 80-an, kami memang kenal rotan, tali pinggang, hanger, getah paip dan bulu ayam. Masa budak-budak dulu, sampai waktu senja, "oklah geng, aku nak balik kang Ayah aku rotan aku takut arrr..." adalah ayat paling common digunakan pada waktu itu.

Kalau I kena hayun macam ni mau 3 bulan MC tak berjalan haha perasaan!
Gambar ihsan dari Google

No comments:

Post a Comment