Nuffnang Ads

Tuesday, February 24, 2015

Pengalaman Ujian DRAC 2

Ok kali ni bukan ujian multiple choice sangat ye. Itu masa DRAC 1 dah jenuh ketuk-ketuk meja sebab nak cari jawapan. Untuk Ujian DRAC 2 ni kena menulis sikit, bukan buat karangan, tapi menulis speech! Aduh, stressnya... 

Here we go again, IDB Kuala Lumpur
Nampak tak secebis insan yang nun jauh disana... He's my other half. And I'm proud of him
Rupanya ada dua hari ujian ini untuk 240 orang calon. Maklumlah, nama pun huruf S dah kebelakang, dapat la sesi terakhir. Dalam 4 sesi, kamilah yang penghabisan. Uish, kira ramai jugak tu kan. Dapat ke I nanti? Nak tunggu result tu yang nervous sangat. 
Nampak tu, tengah menghafal nombor giliran sambil tunggu turn untuk mendaftar
Oh, tak perlu hafal, bukak je senarai pendaftaran terus nampak nama tersergam indah 
Ada 2 kategori untuk ujian kali ni. Ada yang akan buat ujian Bahasa Inggeris dulu dan kumpulan I, buat Pengucapan Awam Bahasa Melayu dulu. Dalam hidup, ini kali pertama I memohon pekerjaan dan dapat sampai ke tahap ini. Exam PTD selalunya dekat ujian bertulis tu je dah kandas! Hahaha ok malunye.

Sebelum ke bilik panel, disinalah soalan akan diberikan kepada calon.
Dan disini juga tempat calon membuat persediaan selama 20 minit.
Alhamdulillah, soalan untuk Bahasa Melayu dengan yakin I dapat bercakap panjang lebar. Dengan tajuk yang menarik, apakah kelebihan di KL yang mampu menarik pelancong. Soalan dari panel pun mudah. Bagaimana KL dapat mengekalkan destinasi pelancongan yang dinamik. Phew! Menggigil jugak suara I. 

Alhamdulillah, untuk bahasa Inggeris, walaupun I tak dapat bercakap selancar mungkin dengan tajuk Negotiation, tapi berjaya jugak sampai ke conclusion. Ingat senang ke, dia bagi soalan macam tu je. Kalau diorang bagi soalan berbunyi 'online shopping' ke mampulah jugak I jawab. Muahahahaha.

Apa pun keputusan, I redha seredha redhanya. Nak lawan kuasa Allah takkan boleh. Kalau dah Kun Fa Ya Kun tu Allah sebut, maka dapatlah I jadi warga KL lepas ni. In shaa Allah. U all kalau berdoa tu selit-selit sikit nama I ek hihi secebis je. Thank you :)

Balik je terus macam weng sikit. Hahahahaha!

1 comment: