Nuffnang Ads

Wednesday, December 10, 2014

Ada Apa Dengan RM1Juta?

Boleh tanya ada apa? Macam-macam ada tau tak hihi. Kisahnya, tempoh hari masa teman Sayang di Metro Point Kajang, dah lama sangat menunggu, I pun dengan Farish cuba lah berjalan-jalan dekat bawah kompleks. Masa nak turun ke eskalator, berkepuk duit RM50 kitorang nampak. Terbuntang lah mata sekejap. Serentak I dengan Farish jerit, "Ehhhh duit!" hahaha anak beranak sama-sama terbuntang. Entah duit siapa, entah berapa jumlah, entah tujuan apa duit tu, entah siapa ambik. Mungkin orang kaya, terlampau kepuk duit tak muat masuk poket dan beg, mungkin orang tak berapa kaya, baru dapat gaji, begnya bocor T_____T duit siapa pun harap dapat lah tuannya kembali...

Ada apa dengan RM1Juta?

Bagi pada I. Sekelip mata ghaib. Ada satu benda je yang I nak laksanakan kalau betul-betul I dapat duit terpijak ni. RUMAH PENJAGAAN KUCING TERBIAR. Dengan sejuta ini, I betul-betul nak membela nasib anak-anak bulu yang terbiar dekat tepi-tepi jalan.

Actually, I ada terbaca berkenaan satu rumah penjagaan kucing terbiar yang yang memang sengaja mem'biar'kan kucing-kucing yang berada di dalam jagaan mereka. Ya Allah... Tak takut ke balasan Allah. I baca sampai meremang bulu roma, meleleh air mata... Sampai berbunuh sesama sendiri, makan keluarga sendiri dan mendapat penyakit dikerjakan oleh tuan empunya rumah tersebut. Tak pasti dengan kesahihan ceritanya, tapi ianya sangat memberi kesan yang sangat dalam jauh di lubuk hati I. Orang sepak kucing pun I emosi, ini kan pulak buat macam ni...

Kalau betul I ada duit sebanyak tu. meh sini hantar stray cats dekat rumah perlindungan I. Lepas dah hantar stray cats tu akan dimandulkan. Supaya mengelakkan dari menambah zuriat mereka. Ya Allah, janganlah kata I kejam sebab buat begini pada kucing. Inilah inisiatif yang paling baik bagi mengelakkan pertambahan mereka. Tengok saja dekat kedai-kedai makan dah banyak sangat kucing terbiar. Kesian, tak terjaga, ada mati je macam tu. Dekat pasar lagilah selalu orang hantar.

Entah, I sensitif sangat pasal hal kucing ni. Nak kata I pencinta haiwan sangat takdelah kot sebab hamster I geli dan takut! Haha. Cuma I memang sayang gila dekat kucing-kucing. Comot ke hitam ke kurus ke kurap ke semua I pernah jaga dan looking forward to have more..

Karpet. Matanya hilang sebelah sebab bergaduh dan infection masa masih lagi seekor stray cat.
Sekarang dah makin debab dan bersih sebab duduk dalam rumah je. Gigi depan dedua pun dah takde tu lidah sentil hehe.
Itulah impian I. Mewujudkan rumah untuk kucing terbiar. Sebak masa menulis entri ni. Mungkin sebab I baru kehilangan Koko. Atau mungkin I tak tahan dengar kucing comot yang masih kecik menjerit bergaduh belakang rumah. Nak ambik, tapi tak dapat persetujuan bersama. Terpaksa pekakkan telinga. Alhamdulillah, masih diberi makanan oleh Mama.

Comomot. Berjaya jugak masuk ke White House ikut grill belakang dan duduk antara pintu kayu dan grill.
Dah tak dengar bunyi kucing menjerit lagi sebab Comomot dah selamat dalam rumah. Cuma Blackie tah mana pergi...
Doakan I berjaya capai impian I dan dikelilingi oleh budak-budak bulu ni. In shaa Allah...

Gambar hiasan : Mumu Gemok pakai jersi dah get ready nak main bola agaknya :)

No comments:

Post a Comment