Nuffnang Ads

Wednesday, December 31, 2014

JUJUR

Musykil dan hairan. Kadang-kadang tu macam mana nak timbulkan rasa hormat pada orang yang lebih berpangkat dan lebih ilmu agamanya bila beliau sendiri menunjukkan contoh yang tidak berapa nak baik pada orang bawahan. Betul I hairan sangat-sangat. Adakah ini dibenarkan dalam Islam? Maaf, I bercakap bukan sebab I ni seorang alim ulama atau warak tapi ini ialah realiti dalam dunia pekerjaan.

I pun sedar, I sendiri menggunakan waktu bekerja untuk urusan peribadi. I pun gunakan alatan di pejabat untuk urusan bukan tugas rasmi. Dan yang paling I sedar ialah I hanya kerani bawahan yang menurut perintah. Dan in shaa Allah, satu hari nanti I teringin sangat nak naik kepada jawatan Pengurusan dan Profesional. Cuma bila nampak contoh sebegini, buat I jadi takut. Takut pada asuhan sebegini yang akan menjadikan ianya tabiat biasa di kalangan pegawai-pegawai baru. Berkenaan kemudahan cuti pun nak dijadikan isu walaupun tak dinyatakan di dalam pekeliling. Pedulikanlah, hari ni dia menyoal kerani, esok-esok dia akan disoal Allah pula...

Satu saja doa I sebagai senjata kepada perbuatan macam ni, semoga I dilindungi. Makin tinggi jawatan, makin tinggi pangkat, makin tinggi ilmu, makin luas bilik pegawainya, makin sombonglah seseorang itu, makin bongkaklah dia, makin sinis la semua perkataan yang keluar dari mulutnya. Maaf, ada lagi pegawai yang boleh I hormati walaupun tinggi mana jawatannya tetap I berhati mulia dan akan I jadikan contoh terbaik di masa akan datang.

Kepada yang membaca tapi tak faham, abaikanlah... Sekadar luahan. 

No comments:

Post a Comment