Nuffnang Ads

Friday, November 8, 2013

Nak Kurus : Makan Cara Samani

Lupakan kesedihan.. Ye sedang mencuba. Hanya Allah yang tahu...
Fyi, I masih lagi dalam usaha menurunkan berat badan. Cuma hasil belum ada. Berat badan cuma maintain di angka tersebut. Inci? Belum ambil ukuran lagi. Yang penting ada cita-cita nak berubah, boleh set dalam mind dan kawal. Baru-baru ni I terbuat satu penemuan baru.. Actually, penemuan dah macam-macam cuma pelaksanaan ada yang terbantut dan ada yang dihalang oleh alasan semata. Jujur ok!
Kita selalu baca dalam Internet dan bahan bacaan yang lain, kalau nak kurus kena kunyah makan secara perlahan dan banyak kali. Biar makanan tu hancur betul-betul. Dan makan dalam kuantiti yang sikit. I dah try macam-macam option tapi tak berjaya sangat. Akhir sekali, I came out with this method..


1. MAKAN DALAM MANGKUK KECIL 
Tak percaya? Tengok macam makanan baby kan, sikit je dapat portion makanan tu. I amalkan ini setiap hari di rumah. Kecuali kedai makan, tak boleh banyak cekadak sangat. Memang dekat rumah I makan dalam pinggan lauk je, kecik banyak dari pinggan makan.



2. MAKAN GUNA SUDU KECIL
Hahahaha jangan cakap tak puas. Memang kuantiti yang masuk dalam mulut sikit aje. Possibility untuk tercekik pun kurang. Bukan sudu BESAR tapi SUDU KECIL ye.



3. MAKAN GUNA GARFU
Ops, takde sudu kecil? Jangan risau, tolak aje sudu besar tu. Ambil garfu saja. Sauk dan makan, sauk dan makan. Mula-mula memang rasa sakit hati tapi lama kelamaan dah tau skill dapat la banyak sikit butir nasi hahaha. Nak kurus kan? Jangan stress woi.



4. MAKAN DENGAN ORANG KURUS
I have friend here in my office. Normally, nasi sepinggan penuh dia akan tapau separuh. Ni selalu kejadian di kedai makan ye. Caranya, dapat aje nasi goreng yang sedap tu terus dia request untuk polystrene dan siap-siap asingkan separuh nasik. Mereka, orang kurus memang makan lambat dan sikit. Follow them! Untung-untung dapat cutting mereka sikit. Hehehe.



5. SHARING IS CARING
Last, bawak-bawak la berkongsi sepinggan nasi. Especially Nasi Arab lah ye. Banyak tuh camne u boleh jabis sepinggan? Kalau dah sedap....

Kalau rasa boleh tahan, amalkan la perkara di atas. Kalau dekat pejabat memang I sediakan garfu aje dalam drawer. Tak caya? Meh datang office I, boleh interview kakak-kakak di sekeliling. Macamana cara Waniesamani makan. 

Good luck!

No comments:

Post a Comment