Nuffnang Ads

Tuesday, November 26, 2013

Samak Rumah

Syukur, selesai sudah kami samak rumah. Dengan beberapa research yang kami buat melalui Google dan bertanya pada yang pakar, berjaya jugak memastikan cara-cara dan peralatan yang betul digunakan. Yang penting, yakin dan tawakal pada Allah. Kami menggunakan air tanah dari Sabun Taharah, yang dah dijamin kesuciannya dan boleh digunakan dalam proses samak. Tak perlu nak cerita panjang lebar sebab kesahihannya boleh kita Google sendiri. In shaa Allah, tawakal pada Allah, mesti dipermudahkan. Aminnnnn.

Banyak pendapat dah mengatakan bahawa kalau najis tu kita tak nampak dengan mata yang jelas maka tak perlu lah disamak. Tapi kan Islam mementingkan kebersihan jadi apa salahnya kita samak. Kalau rasa membebankan tak perlu la kot. Pilihan masing-masing. Untuk rumah sewa kami, kesemua lantai dan dinding bilik air saja yang perlu disamak. Sebabnya, dinding ruang tamu dan semua bilik dah dicatkan, maka, tak timbul keraguan disitu. Cuma bahagian lantai, I kurang yakin.

Peralatan yang diperlukan :

Baldi
Sabun Taharah
Cebok / gayung
Paip air yang panjang

Cara-cara samak : 

1. Kocakkan Sabun Taharah dalam baldi berisi air. Sabunnya wangi jangan risau. Tapi tak berapa bersabun. Sampai keluar warna putihnya tu, kira bolehlah gunakan air itu untuk proses samak.

2. Terpulang, nak mulakan dari bahagian depan rumah ke belakang atau sebaliknya. Kami memulakan dari bahagian dapur, diikuti bahagian ruang tamu, bilik-bilik tidur dan diakhiri dengan tandas. Kalau boleh buatlah satu persatu bilik agar mudah nak kira 6 kali air tu hehehe.

3. Pastikan paip air sangat panjang boleh sampai seluruh rumah.

4. Standby la cebok anda, niatkan untuk samak kerana Allah. Jirus air perlahan-lahan agar rata keliling lantai.

5. Bukak paip, jiruskan air sampai keliling kawasan bilik, contohnya, dan itu dikira satu air mutlak. Lepas tu bolehlah proceed, 2 dan seterusnya...

Itu saja cara mudah kami membersihkan dan menyucikan rumah dengan Sabun Taharah. Semoga panduan ini dapat digunakan dan memudahkan lagi pemahaman tentang cara samak. Kami yang dah buat ni, rasa yakin sangat punggung tu nak dilabuhkan pada lantai. Kalau tak, sebelum ni, memang kami masuk rumah pakai sandal. Macam geli sikit kot. Walaupun tau yang tuan rumah dah bersihkan rumah dia.

Selamat mencuba!

6 comments:

  1. Aslkm..nk tnya kt mana nk dpt kn sabun taharah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam wbt. saya beli di Seremban dekat bangunan MAINS belah bawah. kalau awak dekat area lain cuba tgk dekat kedai jamu.

      Delete
  2. salam wanie..
    nice info..baru nak pegi carik tanah sebab nak samak rumah adik baru pindah..
    tak teringat langsung pasal basun taharah ni..:) sng kerja lepas ni///

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam :)
      Alhamdulillah berguna jugak info ni ye hehehe

      Delete
  3. Brapa have sabun ni. Nk kene guna brapa banyak kalo Rumah 2 tingkat . owner before ni, x de bela anjing . bahagian mana pulan saya kene samak erkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah.. tak ingat harga sabun ni tp i beli 2 tak sampai RM20 la kalau tak silap... mcm kitorg rumah setingkat tu tak habis pun sebuku sebab satu layer je air tanah kan. berkenaan dgn bahagian mana nak samak tu sebenarnya ikut keraguan di hati hehehe baik buat je satu rumah rasanya walaupun sy pernah terbaca yang kalau kita tak nampak najis tu dkt situ tak perlu samak pun tapi i dan suami decide nk samak jugak...

      Delete