Nuffnang Ads

Monday, March 10, 2014

Fenomena Home-wrecker

Bukan nak menuduh sesiapa cuma nak betulkan diri sendiri jugak dan ambil iktibar dari semua cerita sensasi. In shaa Allah, kita sama-sama berdoa agar dijauhkanlah semua perkara negatif ni daripada diri kita sendiri dan orang sekeliling kita.

Fenomena di Malaysia sekarang tengah hangat orang sana sini bercakap pasal satu isu rumah tangga yang mana seorang artis menjadi satu watak utama dalam permainan drama ni. Terpanggil la I pun nak jugak terjebak menulis pasal insan home-wrecker macam ni. Pertama sekali, I taknak salahkan sesiapa dalam drama ni sebab I sendiri pun tak tau mana betul mana salah yang pasti ketiga watak utama tu je yang tau apa permasalahan diorang. Kita siapa nak judge semua tu kan sebab Allah ada, let Him do His duty towards them, not us.

Ceritanya macam ni, si R ni dah ade isteri iaitu, L tapi suka-suka nak menggatal sama si H. Dah orang kaya-raya duit kepuk of course la H ni suka. Gila ke tak suka kena tabur duit, harta dan macam-macam lagi. Selama ni L duk diam je malas nak amik port tapi nampaknya H dah usik-usik sikit perasaan dan emosi L sampai L pun keluar buat pengakuan. Walhal, kalau difikirkan logiknya, pembuat onar itu ialah si R. Dah terang-terang dia yang duakan isteri kan. Tapi, kita kan manusia mana lepas dari kekhilafan. Mungkin ada punca suami isteri tu berantakan tapi kita tak tau. In my opinion, all them ada silap masing-masing..
  • R bersalah, sebabnya dia masih ada isteri yang sah, ada anak-anak. Maknanya dia ketua keluarga. Tugas ketua keluarga? Tak perlu cerita pun budak Tadika pun tau apa fungsi Ayah dalam sesebuah institusi kekeluargaan. Rather than melindungi dan menjadi contoh baik kepada seluruh keluarga, kenapa terang-terangan mengaku duda (dengar cerita kalau kes macam ni akan terjatuh talak pada isteri tu.. Wallahualam...) dan bercuti dengan girlfriend tanpa ikatan yang sah? Kalau dah nikah Siam tak tau lah pulak kan. Who knows.. Lagi pun bakal adik ipar follow sekali kan. Ayat paling zalim, R ni pergi makan luar la. Sebab dari teknik pelukan tu, terbayang pulak sentuhan tu mesti mengundang macam-macam. Gambar-gambar macam tu sekaligus membuatkan generasi muda pun terikut sama. Entahlah...
  • Nak kata L salah pun tak nampak sangat. Cuma dia mengadu pada public dan membuka aib. Itu pun mungkin emosi dia pada tahap yang paling tak stabil sebab bila dah terlampau stress kadang-kadang effect iman jadi nipis. Kepada para isteri dan ibu yang diuji macam ni, hanya u all yang tau ape perasaan L. Jangan tak tau, se'hipster' mana pun seorang perempuan tu sikit-sikit dia akan terasa jugak bila ditimpa ujian macam ni... Tapi tetap salah sebab mengadu pada public, no good. Adik-adik yang nak mendirikan rumahtangga confirm Mak Ayah akan pesan camni, "kalo ado apo-apo masalah jangan sekali-sekali ko ceghito mo oghang pasal laki/bini ko yo.."
  • H bersalah sebabnya, berpakaian seksi dan menjolok mata sampai mengganggu iman bukan saja R tapi lelaki-lelaki normal dan separa normal yang memandangnya dengan senyuman menawan ala-ala ratu sambil duckface sikit. H bersalah sebab menayang-nayang suami orang yang belum sah jadi suami sendiri. Dalam IG, sebuah media sosial yang sangat popular di kalangan generasi muda dan khabarnya sekarang pakcik makcik pun ade IG yow, selfie yow, publish yow! H bersalah lagi dengan fakta putar belit yang dikeluarkan dari mulut. Jangan menipu nanti Allah marah masuk api neraka... ha.. haa.. 
Nak tau sebab apa jadi gini? Let me clear this things up. Takkanlah u all tak tengok cerita Hindustan. Stok, dah nak kahwin, tapi sebenarnya ada balak/awek lain, ok sanggup lari dengan sari/kurta mahal pegi stesen keretapi sebab nak kejar gak balak/awek tu sambil tinggal laki/bini sendiri yang dah menunggu untuk dikahwinkan. Sambil-sambil tu ada la lagu selingan pastu menari-menari dalam hujan sikit. Cerita paling common, lagi mak pak tak kasi couple dengan awek/balak, lagi galak diorang nye cinta membara. Kalau dah kahwin pun, sanggup ikut balak/awek lama???? Aiyoyo, apa hal? Sama kes dengan R dan H ni, makin orang mengata makin hebat dan agung cinta kita ni kan sayang :)

Ni cuma pendapat dari I je. Kalau diikutkan banyak lagi pendapat dalam media sosial dan ada yang menghentam tak kurang juga ada yang terlampau emosional sampai sentuh satu keturunan tok nenek moyang segala. Cukuplah diorang je yang berdosa. Kita tengok je dari tepi kain sendiri. Buat apa kita tumpang sakit jiwa sampai nak buat press conference... Ops hehehehe.

Trust me, melayu memang mudah akan lupa hal sensasi macam ni. berita panas tu boleh naik sekelip mata dan boleh jugak sejuk sekelip mata. Pung pang pung pang sekejap je esok-esok keluar tv yang H dan R akan berkahwin confirm keluar ayat yang sadis, "...biarlah mereka bahagia, pasti ada manis menanti L suatu hari nanti". dan waktu tu si home-wrecker akan tersengih manja disisi kekasih sambil menjelirkan lidah dan cakap, "Tengok, last-last aku gak dapat naik Ferrari, korang hado takkk," Hahahaha. Bukan nak bakar tapi u all jangan sakit mata lah nanti ada syarikat besar datang propose R dan H untuk sponsor perkahwinan mereka. Diorang dapat glamour dari kontroversi yang dibuat. Kita? Ingat tak kes AA, NH dan MS? Ingat jugak tak kes ND, R dan FS? Mana diorang sekarang? Tengah bahagia masuk rancangan romantika terpeluk-peluk dan tercium-cium dengan suami masing-masing. Hahaha nampak tak?

Eh, sendiri tulis sendiri menyampah dah benda ni. Jelik rasa dengan cerita macam ni. Nak baca pun menyampah dah. Siapa di side I akan faham kenapa i sangat sensitif bab macam ni. Cuma pesanan untuk L dan anak-anak, Allah ada. Mengadu pada Allah dengan doa. Usaha perbaiki diri sendiri hadapi kerenah suami macam ni kerana Allah dan tanpa jemu. Tawakal, sebab ganjaran tu Allah jua yang bagi.

Nasihat dari seorang yang berpengalaman, anda takkan dapat kenali manusia spesis home-wrecker ni sebab ianya ada di merata-rata. Bukan di Kuala Lumpur saja yang ada, ceruk-ceruk macam kawasan dekat Kuala Klawang ada jugak spesis gini. Pegawai tinggi Kerajaan gred M52 pun ada jugak spesis macam ni. Apatah lagi pembancuh minuman di restoran berhampiran dengan pejabat-pejabat. Ini yang I maksudkan, bukan artis saja yang buat benda macam ni. Orang lain pun ada juga. Diorang ni jenis yang akan kata, "...dah kau tak reti jaga laki kau, meh aku jagakan..." wahhhhh, stok nak kena cabai. Dan laki yang menggatal pun akan kata, "...saya/B/Papa/I nak balik rumah, u jangan Whatsapp atau call I k tunggu I call dulu sebab nanti perempuan tu tau pulak..."  Kurang kasih sayang? 

Percayalah, setiap yang pahit akan ada manisnya nanti. Cuma cepat atau lambat tu lah rahsia Allah. Sedih bila kita kaum wanita diperlakukan macam ni oleh lelaki-lelaki yang tak sensitif dengan perasaan wanita. Jangan jadikan kurang kasih sayang itu alasan. Kalau kurang agama, itu ye. Yang home-wrecker pulak, ingat Rukun Iman Keenam, percaya ye Qada' dan Qadar. Jangan lawan kuasa Allah. I tak reti nak menasihatkan orang cuma apa yang I boleh kongsi, yang dah sedia gatal tu biarkan diorang tapi kita jangan sekali-sekali tersasar dari landasan. Tetapkan iman, kuat dan gandakan doa, Allah selalu dengar kita merayu. Janganlah dah ditimpa musibah, terus leka dan berpatah hati macam rasa nak bunuh diri. 

Doa I pada L, bertabahlah wahai perempuan yang kuat hatinya. Semoga kemanisan itu milik u satu hari nanti. Kita perempuan, Allah begitu sayangkan kita. Mohonlah, moga dijauhkan segala kesulitan buat kita. Moga diajuhkan semua bisikan syaitan dan moga ditetapkan iman.

No comments:

Post a Comment