Nuffnang Ads

Friday, March 14, 2014

HSG : Pengalaman Selepas Prosedur

Nak cerita jugak. Pasal kejadian selepas HSG. Sebab ni pun salah satu benda yang I selalu cari dekat Google dan heboh bertanya dekat kawan-kawan. Pengalaman pertama katanya. Tak tau bertanya, jangan malu nanti sesat jalan. Nampak profesor dah berfalsafah.

Kesinambungan daripada post I yang lepas iaitu :

http://waniesekuntum.blogspot.com/2014/02/samani-on-hsg-seram-nih.html

Untuk pengalaman I, sudah aje HSG tu, nurse bagi I pad dan serius, rasa sangat tak selesa. Mungkin sebab baru lagi proses tu. Terbayang-bayang lagi kot. Memang rasa senak tu akan lambat hilang. Dan darah yang keluar adalah darah merah, keluar bertali-tali bukan segumpal. Tapi hanya dalam 2 hari sahaja darah merah bertali-tali tu.

Lepas daripada tu, dalam 5 ke 6 hari memang masih keluar spotting yang cuma berwarna cokelat dan bercampur dengan discharge. Warna cokelat ni yang lama keluarnya. Tak perlu pakai pad cuma pantyliner pun ok sebab memang macam kita habis period.

Cramping pula, 2 ke 3 hari selepas rawatan HSG masih lagi terasa. Terbabas jugak lah I terpaksa makan painkiller. Takdelah teruk sangat sampai nak berguling-guling. U all akan rasa tak selesa waktu buang air kecil. I mula dapat demam 3 hari selepas HSG dan lama jugak demam tu dalam seminggu.

Haihhh~

Berkaitan dengan period pula I lewat 6 hari dari kiraan sepatutnya. Mungkin juga kesan sampingan daripada prosedur HSG sebab kawan I, Kak CT pun cycle day jadi 38 hari lepas dia buat HSG.

Untuk yang ada masalah kegatalan dan keluar discharge banyak dan berbau silalah hubungi doktor anda segera. Kalau diikutkan, memang ada antiseptik dalam prosedur dan chances untuk dapat kegatalan semua ni memang tersangat-sangat la rendah. Tapi ada juga kes kawan I jugak, seminggu selepas HSG memang mengalami kegatalan. Apa yang dia buat, waktu berjumpa doktor dia dapat antibiotik.

Apa pun, setiap orang lain pengalamannya. I tak cakap semua orang sama macam I. Mungkin ada yang Allah permudahkan, takkan rasa apa-apa sakit. Mungkin ada jugak senasib dengan I dan kawan-kawan lain. Macam biasa, panduan ni tak boleh dijadikan sumber rujukan, kalau nak lagi accurate la segala rujukan sila lah ke klinik pakar sakit puan berhampiran hehehe.

Gambar motivasi :)

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Sy nak tye sy pn bru bt hsg ni..skrg dah hari ke4 lepas hsg tp darah keluar byk mcm darah period tu.perlu ke sy pergi hospital balik?mmg sakit sy smpai menangis atas katil xray.

    ReplyDelete