Nuffnang Ads

Thursday, May 30, 2013

Panggilan Pulau : Redang Hari 1

Alhamdulillah! Selamat tiba di Kuala Terengganu tepat jam 5.00 am. Keadaan bas SP Bumi sangat selesa dan untuk perjalanan jauh macam kami ni, highly recommended. Sebabnya seat untuk bas ini di bahagian atas ialah 2 seater dan 1 seater. Ok cukup setakat ini cerita hal bas..

Sewaktu bersapau di Hentian Bas MPKT, kami dah siap-siap makan sarapan. Perjalanan jauh lagi. Kena bersedia awal, ke tandas dan ke Surau di Aras 1. Berhati-hati ye ke Surau di waktu Subuh, kasut Converse Kak CT hampir dirembat, mujur pintu renggang masa Kak CT tengah membedakkan mukanya. Selesai semuanya Abang Rockstar bagi cadangan untuk jalan kaki ke Jeti Syahbandar. Memandangkan kawan-kawan lain masih dekat homestay, yeah, better kitorang jalan. Perjalanan ada la dalam 5 minit sahaja :) Sampai dekat jeti dah ada yang menunggu, tapi tak ramai. Tapi masa ketibaan yang lain-lain, orang dah mula penuh dekat jeti. Fuh! Macam pesta. Ingat kami-kami aje.

Jeti Syahbandar

Pertama kali bersua pipi :)
Tepat jam 8.00 am, I lah orang pertama ke kaunter Feri Sejahtera. Selepas dah serahkan senarai nama, Cik Farah serahkan tag untuk bag dan tiket feri pergi-balik. Selesai hal feri, pindah ke kaunter sebelah untuk bayaran tiket Marine Park. I jadi orang pertama jugak ye hehehe. Syukurlah dipermudahkan oleh Allah. Tepat jam 9.00 am semua boleh naik ke feri. Kami antara yang terakhir, mujur ada lagi tempat duduk dalam feri walaupun dekat depan sekali. Humpppphhh! Tak dapat tengok scenery. Tapi tak ngape, semua pun tido kot. Sampai ke Pulau Redang kitorang tidur. Sedap! Beralun-alun dengan air-cond yang kuat memang I lentok je.

Feri memang on time. Sebabnya kami sampai di pulau tepat jam 10.30 am. Betul-betul feri berhenti beberapa puluh meter dari pantai dan transit ke feri lain untuk sampai ke tepi pantai. Tak susah pun dengan keadaan kami yang 10 dewasa dan 4 kanak-kanak bawah 3 tahun. Semuanya baik-baik saja. Sampai di chalet I terus kumpulkan duit dan check in bilik. Nombor bilik ialah 1, 2, 3, 6 dan 7. I dan Nuin duduk bersama di tengah-tengah. Menjadi bilik pilihan untuk melepak sementara jam 12.30 pm untuk makan tengahari. Selesai makan tengahari, terus kami bersiap untuk snorkeling trip yang pertama! Jam 2.00 pm kami diberitahu untuk ambil life jacket dan snorkeling gear.

Standby...!
Perjalanan menaiki bot ke Pulau Paku untuk snorkeling berjalan lancar. Walau terpaksa redah air bawak budak-budak kecik. Dah lama tak main laut! Balik dari snorkeling, kami minum petang dan sempat jugak kami bermandi-manda depan chalet. Air cetek pun boleh nampak ikan berenang. Subhanallah! Macam-macam aksi dalam kamera. Seronok sangat bawak budak-budak main air. Lepas mandi manda, kami bersiap untuk makan malam pula. Paling best ialah, aktiviti selepas makan malam. Kami duduk bersama dekat bilik I dan berborak tergelak-gelak. Ini pertama kali I bercuti dengan Geng HA. Macam-macam cerita keluar. Baru kami kenal hati budi masing-masing :)

Aunty dan Rafael
Kami-kami yang happening!

Syok berendam
Lepas dah makan fries yang dibelikan oleh Abang Bas, Pian dan Abang Rockstar kami sambung jugak berborak sampai hampir 1.30 am. Puas!

Bersambung esok ye geng...