Nuffnang Ads

Tuesday, September 30, 2014

Bahasa Kita, Maruah Kita

Letih baca status orang yang macam dikatakan di atas. Maksud I ialah, keperibadian seseorang tu dinilai dengan bahasa-bahasa harian yang sering dia gunakan. Media terhampir dengan kita zaman sekarang ialah FB. Dulu lainlah, semua pakai surat dan telegram. Lagipun, zaman dulu jarang la kawin PJJ atau ada kawan duduk jauh sangat. Sekarang dah lain, across the country katanya. Boleh get connected tak kira dari utara ke selatan ke timur ke Borneo semua.

I terpanggil nak menulis dengan kekasaran bahasa seseorang yang I selalu ternampak. Nak sejukkan hati sampai terfikir camni,

Ok, mungkin kawan-kawan dia lain pun sama bahasa camni
Ok, mungkin family members dia tak kisah
Ok, mungkin dia rasa dia hot stuff, cakap apa pun takde hal la beb
Ok, mungkin dia rasa biasa-biasa cuma I je mengelabah
Ok, mungkin Facebook adalah tempat dia lepas geram
Ok, mungkin dia belajar terlalu tinggi sampai lupa adab biadap *oopss!*
Ok, mungkin memang sikap dia kurang hajar
Ok, mungkin dia tak tau apa itu kelembutan
Ok, mungkin la mungkin-mungkin lepas ni buang masa I je nak fikir
Ok, mungkin I patut lantakkan je lah

Cantik ke tidak ke bahasa yang u all gunakan, semuanya terpulang kepada u all, tapi, jangan lupa jugak yang maruah kita pun kadang-kadang orang interpret melalui status kita tu. Nak melawak ke, nak menganjing ke, nak dapat banyak like dan komen ke, terpulang. Status sebelumnya, Islam adalah agama yang mencerminkan kemuliaan umatnya. 2 jam kemudian upload gambar via Instagram, merepek meraban tahap ape entah, mengadu domba lepas tu reply komen semua macam bagus sangat. Kadang tu sampai memalukan orang terhampir. Tak payah lah extreme sangat sampai macam tu. I tau, u ramai kawan, ramai back up bila down, ramai penasihat, ramai orang sayang *KONONNYE* dan ramai yang suka puji u. Jangan sampai yang ramai tu makin berkurang, jangan yang sayang tu makin membenci, jangan yang puji akan mengeji kelak. 

Yang penting, I dah hide orang yang berkenaan. Tak koser nambahkan dosa. Baik ignore dari baca pastu mulut I ngomel pastu pencatat dosa kena buat kerja lebih. Nak tambah lagi satu mungkin, mungkinkah dia menghidap thyroid yang menyebabkan semua benda dia nak expose dan excited satu macam sambil keluar bahasa bukan-bukan yang jelak I nak baca. Miss and mr I-am-so-called -a-hot-stuff-among-my-friend-so-I-can-post-and-say-whatever-I-want.... Get a life! Buat cool sikit jangan mengelabah all the time boleh?

No comments:

Post a Comment