Nuffnang Ads

Wednesday, July 24, 2013

Pijat : Ku Dalam Trauma

"Ya Allah! Sebelum memulakan bicara, hambaMu yang lemah ini ingin memohon keampunan di atas rasa marah yang teramat sangat terhadap salah satu makhluk ciptaanMu.. Sesungguhnya memang hilang kesabaranku selama ni yang sudah sekian lama memendam rasa perit di jiwa."

Selepas makhluk anak-anai buat onar, kali ni giliran satu binatang yang tak kurang hebatnya penangan dia dan kesan mendalam terhadap pemilik sesebuah rumah.

PIJAT!

Sedih! Sebelum ni takde pun pijat ni dekat bilik I. Semenjak dua menjak tiga menjak ni je dia muncul dan menghisap darah-darah manis *awwww* I yang tak seberapa ni. Memula dia bertapak dekat rumah I di Taman Melati, KL. Tak tau mana datang dan siapa bawak penyakit ni datang ke rumah sana. Teruk sangat! Satu family kecuali I memang dapat kudis la dari tempat pijat ni gigit. Dulu bilik I dengan bilik Adik takde sangat. Yang kritikal cuma bilik Mama dan living hall sahaja. Lepas kita dah duduk-duduk dekat tempat yang kena jangkit, teruslah masuk sekali dekat bilik kitorang sekarang.

Itu rumah KL, ni rumah Seremban pulak dah berleluasa dia. Macam kampung halaman pulak. Mulanya, carpet yang dibawa dari KL tu memang dah dicuci dengan air panas. Tapi kata Mama, ada lagi celah-celah tu. Allah, ni semua la mengundang kepijatan. Ok sabar lagi. Danggg! Bilik Mama dah infected. Jauhkanlah makhluk-makhluk ni semua dari bilik dan katil I. Takdir Allah dah tertulis disitu, dari timbunan baju yang dibawa dari bilik Mama ke bilik I, terselit agaknya diorang. Sekarang, mendapatlah. Lengan I habis digigit, berkudis-kudis *ewwwwww* dan beberapa lagi bahagian badan I.

Tau tak trauma pasal hal pijat ni! Setiap pagi bangun tidur mesti check tangan dan kaki, ada kesan gigit atau tak. Kritikal sangat, dah sampai muka kau naik ye. Sabar-sabar, dalam minggu lepas dah 2 kali I buat semburan Bygon pada bucu katil dan bantal. Cadar ditukar dan bantal semuanya dijemur. Dengan harapan dan doa, pergilah tempat lain, not here. I have some case of sensitive skin. Once bitten, the sore lasts and they gave marks. Banyak tempat pulak tu.. Manalah boleh tahan. Semua bucu I tilik. Dekat nak cramp jugaklah tangan mengangkat tilam queen size yang sekeras-keras batu tu.

Tak lama, seminggu lepas tu mulalah dia munculkan balik diri. Memanglah yang besar semua I dah berjaya mampuskan tapi yang kecil-kecil tu berjaya ye diorang masuk celah-celah tilam dan menyorok. I sengaja tak pasangkan cadar nak tengok progress la konon. Hummmppphhh! They are still there, I mean, they slept with me every night. Marah betul I. Gemok, hitam dan busuk! Pergiiiiiiii! Sebab binatang I jadi macam tak boleh nak tidur malam. Rasa ada benda merayap je mulalah I jaga, on lampu dan sediakan senjata pembunuhan. Bila picit, fuhhh, takkan tak tau aromaterapi!

Dah tak tahan, I cari jugak dalam Google, cara pencegahan pijat yang berkesan. Selain dari nasihat dari orang-orang yang berpengalaman, nah, inilah info yang I berjaya kumpul dan buat masa sekarang ada la jugak beberapa langkah pencegahan yang I dah buat. Korang baca lah ni :

Sembur Bygon - Beli penyembur Bygon yang ade muncung untuk lipas tu kan. Senang sikit nak capai ke celahan yang jari besar anda cannot fit in. Matikan pijat tu bebetul, insya Allah, bertahan jugaklah hampir seminggu. Lepas tu, sendiri mau ingat.

Jemur bantal dan tilam - Boleh jemur bantal, ringan je sekali angkat 5 bijik terus. Tilam queen ada spring bagai semua tu? Pijat lompat tepuk tangan tengok u yang cedera nanti. Kalau panas hati sangat buanglah semua tu lepas tu beli baru ye. Silakan... Silakan...

Daun durian belanda - banyak jugak nasihat pakar yang suruh guna daun ni. I dah minta SiDia tolongggggg sangat-sangat bagi kan daun ni kalau ada dekat kampung. Alhamdulillah... Dalam proses :)

Daun pandan - pernah dengar jugak tapi tak ramai guna method ni.

Daun serai diracik dan minyak serai wangi - ni ramai yang amalkan.

Ubat pijat - dekat satu kedai online ni boleh la beli. Qaiza Shop Online. Belum jumpa lagi orang yang dah cuba ubat ni sepanjang I search dekat Internet.

Kalau ada cara-cara lain memang I akan amalkan. Selagi ada pijat, selagi tu tidur dan hidup I tak tenang. Kenapa tilam I, kenapa? Tak tahan dah sangat-sangat ni. Tolonglah blah wey korang :(((

Besar, gemok, padat dan jahat :(
Antara kawasan yang diserang.
Tak thrill letak gambar ambik dari Internet.. Better bagi yang bebetul panas dari tempat kejadian kan. Nahhh, siapa tak penah tengok pijat camtulah rupa dia. Telur dia warna putih bila dah menetas jadi bintik hitam. Pijat yang belum penuh isi darah warna dia macam transparent coklat-coklat. kalau hitam gemok tu memang lah dia dah kenyang. Kenyang darah korang la takkan darah cicak ngan lipas hahaha.

7 comments:

  1. Puan boleh cuba dulu ubat pijat yang saya jual....memang berkesan,.,,,,

    "Qaiza Shop Online"

    ReplyDelete
  2. Jadi apa solution yg berjaya utk hapuskn menatang ni?my room bru kne attack..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah... setahun lebih dah ni baru nk reply..

      method yg i berjaya pakai ialah daun durian belanda! cubalah :D

      Delete
  3. Mmg brkesan ke daun durian belabda tu?

    ReplyDelete