Nuffnang Ads

Friday, June 7, 2013

Bila...

Bila sunyi aku terdampar
Di ruang yang kecil lagi gelap
Bila sunyi aku sendiri
Khayal dibuai angan yang tak pasti
Bila sunyi aku kosong
Akan terisikah kesunyian ini?

Lumrah...
Bila ber'wang' dipandang tinggi
Bila berharta dikejar-kejar
Bila kaya menjadi ikutan
Bila kuat dipuji selalu

Tinggallah si hina yang bersusah bersama
Tinggallah si miskin di belakang sana
Tinggallah si lemah menunggu khabar
Yang tak pasti...
Bolehkah berganding dengan yang hebat

Si kaya, aku ingin mengikutmu
Ke hujung dunia aku mengejarmu
Ke lautan dalam aku bersamamu
Ke langit tinggi aku melompat menggapaimu

Si miskin, kita jumpa di kemudian hari saja
Aku lagi sibuk, menggilap permata
Aku lagi sibuk, mengira wang
Aku lagi sibuk, di perbaringan mewah

Dalam mimpilah
Si miskin menjadi ikutan
Zaman kehebatan harta adalah hari ini
Berpijaklah, di bumi yang nyata
Mendongaklah pada langit yang dijunjung
Melangkah, semampu yang boleh
Tak terkejar dengan pusingan alam

Cuma pasrah.. Menanti rezeki..

No comments:

Post a Comment